Over het bedrijf
nohaca – een acroniem voor ‘no harm, no care’ – is een bedrijf wat een duurzaam alternatief voor traditionele zeilkleding aanbiedt. Ze hebben een duurzaam zeilpak ontwikkeld van gerecycled materiaal. Deze verkopen ze en verhuren ze op abonnementsbasis, zodat de pakken hergebruikt kunnen worden. Bij een abonnement krijg je ook jaarlijks onderhoud en reparaties, zodat je zeilkleding altijd in goede conditie blijft.
Het vraagstuk
Voor zowel online als offline gebruik was nohaca op zoek naar een stijlvolle en herkenbare huisstijl die tijdloos is en dus lang mee kan gaan, evenals de pakken die ze ontwikkelen. In de toekomst willen ze de branding ook toepassen op hun verpakkingen en de winkeluitstraling. Dit moest een stoer en uniek ontwerp worden, dus niet een zeilboot of een druppel water, maar een beeldmerk wat alsnog herkenbaar is. Het beeldmerk moest los te gebruiken zijn op de zeilpakken.
Over het ontwerp
nohaca wil zeilers aanmoedigen en inspireren om bewust te zijn van de conditie van de wateren en het zeeleven en daar op een milieuverantwoorde manier mee om te gaan. Hun duurzame zeilpakken dragen daaraan bij. Dat heb ik in het beeldmerk weergegeven door zon, wind en water te combineren met een boot. Daarin zijn mens en natuur met elkaar in harmonie; alles is verwerkt in het icoon zonder dat de elementen elkaar verstoren. De blauwgroene kleur, die ook terugkomt in de zeilkleding, is een link naar het milieuvriendelijke karakter van het merk. Ook sluit de zon aan bij het carefree karakter van het bedrijf. Naast de huisstijl – wat bestaat uit een logo, sublogo, kleurpalet, typografie en een slogan – heb ik ook iconen ontworpen voor de eigenschappen van de zeilpakken, het technische materiaal waarvan de zeilpakken zijn gemaakt en de service die nohaca biedt voor het onderhoud van de pakken.