Over de organisatie
De Reddingsklos is de Helmondse Reddingsbrigade, die al actief is sinds 1983. Als reddingsbrigade heeft De Reddingsklos drie belangrijke doelen: het verminderen van het aantal verdrinkingen, kinderen leren zwemmen en het plezier in zwemmen vergroten. Naast de werkzaamheden van de reddingsbrigade biedt De Reddingsklos dan ook de mogelijkheid om zwemlessen en andere activiteiten, zoals een jaarlijks Kloskamp en opleidingen, bij hen te volgen. De organisatie bestaat enkel uit vrijwilligers.
Het vraagstuk
Voorheen had De Reddingsklos een logo wat bestond uit een combinatie van vier verschillende logo’s. Zij hadden behoefte aan een nieuw, uniform logo waaraan mensen die de reddingsbrigade niet goed kennen hen gelijk kunnen herkennen, maar twijfelden over de herkenbaarheid van de reddingsklos als reddingsmiddel. Ook wilden ze in hun communicatie duidelijker benadrukken dat je ook voor zwemlessen en andere activiteiten bij De Reddingsklos terecht kan.
Over het ontwerp
Voor de Reddingklos heb ik een volledige (re)branding ontworpen: een complete huisstijl, visitekaartjes, een wikkelvouwfolder, een flyer, social media omslagbeeld en profielfoto’s.
Om een herkenbaar logo te creëren heb ik de naam van de reddingsbrigade – ‘De Reddingklos’ – als leidraad gebruikt en een illustratie van een reddingsklos gemaakt. Om de context duidelijker te maken heb ik golven toegevoegd aan de illustratie. De naam legt, in combinatie met het beeld, direct uit wat je ziet. De combinatie met het lettertype, waar ook golvende bewegingen in zitten, zoals bij de letter ‘R’, zorgt voor een herkenbaar, fris geheel.
Naast de reddingsklos heb ik ook een reddingsboot geïllustreerd. De golven uit het logo heb ik ook laten terugkomen in het drukwerk en in de social media ontwerpen. De wikkelvouwfolder bevat algemene informatie over De Reddingsklos en de verschillende soorten zwemlessen en andere activiteiten die De Reddingsklos biedt. De flyer is bedoeld om de jeugd (8 – 14 jaar) uit te nodigen deel te nemen aan een proefles.